دوربین مداربسته, هوش مصنوعی

هوش مصنوعی ، دوربین های پلیس و حریم خصوصی

به گزارش فوربز ، هوش مصنوعی به پلیس‌های آمریکایی کمک می‌کند تا الگوهای حرکتی «مشکوک» را جستجو کنند و خودرو مشکوک را با  پایگاه‌های اطلاعاتی پلاک خودرو با میلیاردها رکورد جستجو کنند.

یک پرونده قاچاق مواد مخدر در نیویورک یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌های بحث‌برانگیز تا به امروز را آشکار کرده و به چالش کشیده است.

در مارس 2022، دیوید زایاس در حال رانندگی از رودخانه هاچینسون پارک وی در اسکارسدیل بود. ماشین او، یک شورلت خاکستری، و سرعت آن کاملاً عادی  بود.

اما برای اداره پلیس ایالت وستچستر، ماشین باعث نگرانی و زایاس یک جنایتکار احتمالی بود.

ابزار هوش مصنوعی جدید و قدرتمند ، رفتار خودرو را مشکوک تشخیص داده بود.

با جستجو در پایگاه داده ای از 1.6 میلیارد پرونده پلاک خودرو که در دو سال گذشته از مکان هایی در سراسر ایالت نیویورک جمع آوری شده است، هوش مصنوعی تشخیص داد که خودروی زایاس در سفری معمولی برای یک قاچاق مواد مخدر بوده است.

بر اساس پرونده دادستانی وزارت دادگستری، این کشور بین اکتبر 2020 تا آگوست 2021 ،  9 سفر از ماساچوست به مناطق مختلف نیویورک انجام داده  از مسیرهایی استفاده  که بیشتر برای جا به جایی مواد مخدر و برای اقامت های کوتاه مدت  است.

بنابراین در 10 مارس سال گذشته، پلیس او را متوقف کرد و ماشینش را بازرسی کرد و طبق اسناد دادگاه، 112 گرم کراک، یک تپانچه نیمه اتوماتیک و 34000 دلار پول نقد در داخل آن پیدا کرد.

یک سال بعد، زایاس به اتهام قاچاق مواد مخدر اعتراف کرد.

این مورد تازه، دریچه ای به سوی تکامل پلیس مبتنی بر هوش مصنوعی، و منادی مسائل قانون اساسی است که به ناچار با آن همراه خواهد بود.

به طور معمول، فناوری تشخیص خودکار پلاک خودرو (ALPR) برای جستجوی پلاک  های مرتبط با جرایم خاص استفاده می شود.

اما در این مورد برای بررسی الگوهای رانندگی افرادی که از یکی از 480 دوربین شهرستان وستچستر در یک دوره دو ساله عبور می‌کردند استفاده شد.

وکیل زایاس، بن گلد، شواهد جمع آوری شده توسط هوش مصنوعی علیه موکل خود را به چالش کشید و آن را به عنوان “تظاهرات شبکه ای” محکوم کرد.

و او داده هایی برای پشتیبان گیری از آن داشت. یک FOIA که او به پلیس وستچستر ارائه کرد نشان داد که سیستم ALPR بیش از 16  میلیون پلاک در هفته را در 480 دوربین ALPR اسکن می کند.

از این سیستم ها، 434 سیستم ثابت، متصل به تیرها و علائم بودند، در حالی که 46 مابقی متحرک و متصل به وسایل نقلیه پلیس بودند.

هوش مصنوعی فقط به پلاک‌ها نگاه نمی‌کرد. همچنین در مورد برند، مدل و رنگ خودرو یادداشت برداری می کرد .

این کار زمانی که شماره پلاک یک وسیله نقلیه مشکوک قابل مشاهده نیست یا ناشناخته است مفید است.

از نظر گلد، تجزیه و تحلیل سیستم از هر خودرویی که توسط دوربین گرفتار می‌شود، یک «جستجوی بی‌سابقه» بود.

او در دادخواست خود برای رد شوهد نوشت: «این  نظارت مدرن است که متمم چهارم قانون اساسی امریکا باید از آن محافظت کند. این توسعه و استقرار سیستماتیک یک شبکه نظارتی گسترده است که انتظارات معقول جامعه از حریم خصوصی را مورد تهاجم قرار می دهد.

“بدون هیچ نظارت قضایی، این نوع سیستم در اختیار هر افسری است که به آن دسترسی دارد.”

گلد از اظهار نظر بیشتر در مورد این پرونده خودداری کرد. اداره پلیس شهرستان وستچستر در امریکا به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

سیستم  نظارت  پلاک وستچستر PD توسط Rekor ساخته شده است، یک شرکت هوش مصنوعی با سرمایه 125 میلیون دلاری که در NASDAQ تجارت می کند.

گزارش‌های محلی و داده‌های دولتی عمومی بررسی‌شده توسط فوربس نشان می‌دهد که شرکت Rekor فناوری ALPR خود را به حداقل ۲۳ اداره پلیس و ایالات در سراسر آمریکا، از لادرهیل در فلوریدا تا سن دیگو در کالیفرنیا فروخته است.

همچنین بیش از 40 اداره پلیس در سراسر ایالت نیویورک  می توانند از سیستم PD شهرستان وستچستر استفاده کنند.

مزیت بزرگ Rekor این است که نرم افزار آن به دوربین های جدید نیاز ندارد.

می‌توان آن را در دستگاه‌هایی که قبلاً مستقر شده‌اند، خواه متعلق به دولت، کسب‌وکار یا مصرف‌کننده باشد، نصب کرد.

همچنین شبکه ایمنی عمومی Rekor را اجرا می‌کند، یک پروژه انتخابی که در سه سال گذشته داده‌های مکان خودرو را از مشتریان جمع‌آوری می‌کند، از زمانی که با اطلاعات 30 ایالت راه‌اندازی شد که در آن زمان 150 میلیون صفحه در ماه می‌خواندند.

این نوع پایگاه داده متمرکز با اشتراک‌گذاری داده‌های بین ایالتی، فعالان حقوق مدنی را دچار مشکل کرده است،

به‌ویژه با توجه به افشاگری‌های اخیر مبنی بر اینکه دفتر کلانتر شهرستان ساکرامنتو اطلاعات پلاک‌خوان‌های خودرو را با ایالات دیگر   به اشتراک می‌گذارد.

برت مکس کافمن ، وکیل ارشد کارکنان در ACLU، به فوربس گفت: «مقیاس این نوع نظارت بسیار عظیم است. او با اشاره به Rekor و Flock، دو رقیب که یک شبکه نظارتی پان-آمریکایی مشابه از پلاک خوان ها را اداره می کنند، نظارت بدون ضمانت بر شهروندان را به طور انبوه 
“بسیار وحشتناک” توصیف کرد.

مت هیل، که شرکت خود OpenALPR را در سال 2019 به Rekor فروخت و پیش از جدا شدن در سپتامبر 2022، دانشمند ارشد آن بود، به فوربس گفت که این شبکه احتمالاً در حال رشد است. او گفت:
«من کاملاً مطمئن هستم که اکنون دوربین‌های بیشتری در ایالت‌های بیشتری وجود خواهد داشت. مشتریان خصوصی Rekor شامل پارکینگ، کازینو و رستوران های زنجیره ای فست فود هستند.

با توجه به اینکه آژانس‌های زیادی در حال جمع‌آوری سوابق پلاک خودرو ها هستند و آغاز نظارت پیشرفته‌تر مبتنی بر هوش مصنوعی، حامیان حریم خصوصی زنگ خطر را در مورد فناوری در حال گسترش با حمایت‌های قانونی برای یک آمریکایی معمولی به صدا در آورده اند.

کافمن افزود: “شما دیدید که سیستم ها کاملا متاستاز می دهند تا جایی که قابلیت های یک اداره پلیس محلی واقعاً اکثر مردم را شوکه می کند.” “این تازه شروع کاربردهای این فناوری است.”

نظارت اجتناب ناپذیر

بازار ALPR به لطف انبوه رقبای Rekor، از جمله Flock، Motorola، Genetec، Jenoptik و بسیاری دیگر که با دولت‌های فدرال و ایالتی قرارداد دارند، در حال رشد است.

هر یک از آنها سعی می کنند بخشی از بازاری را که حداقل 2.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود، بدست آورند.

اما این کار آسان نیست، با گزارش نتایج سه ماهه اول سال جاری، Rekor  با درآمد 6.2 میلیون دلاری با ضرر خالص 12.6 میلیون دلاری داشت.

همچنین  زیان مشابهی را در سه ماهه مشابه سال گذشته گزارش کرد.

سهام rekor آن در حال حاضر با 2.75 دلار کاهش نسبت به بالاترین رقم آوریل 2021 یعنی 23.45 دلار به ازای هر سهم معامله می شود.

در تعقیب این سود ، کنشگران بازار فراتر از اجرای قانون به خرده فروشی ها و فست فود ها نگاه می کنند.

غول های شرکتی با ایده گره زدن پلاک ها با هویت مشتری بازی می کنند.

McDonalds و White Castle دو فروشگاه زنجیره ای

قبلاً شروع به استفاده از ALPR برای تطبیق تجربیات رانندگی، شناسایی مشتریان بازگشتی و استفاده از سفارش‌های گذشته برای راهنمایی آنها در فرآیند سفارش یا ارائه پیشنهادهای تبلیغاتی خود کرده‌اند.

  رستوران زنجیره ای  دوم از فناوری Rekor برای انجام این کار از طریق مشارکت با Mastercard استفاده می کند.

با  گسترش این تکنولوژی ، اجتناب از چشمان بیدار دولت و حتی نظارت شرکت ها – یا حتی دانستن اینکه دوربین ها کجا هستند، به طور فزاینده ای دشوار می شود.

همانطور که  آقای گلد در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات از دولت  دریافت، مقامات از نظر قانونی موظف به ارائه اطلاعات در مورد محل نگهداری دوربین ها نیستند.

گلد در طرح خود برای حفظ حریم خصوصی نوشت: «با توجه به ماهیت گسترده شبکه ALPR و نیاز به سفر در بزرگراه های عمومی  در زندگی مدرن، اجتناب از نظارت ALPR غیر ممکن است.
پس باید قوانین متناسب ایجاد گردد.











دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *